Erken veya Gecikmiş Ergenlik

Ergenlik, bir çocuğun vücudunun yetişkin hale geldikçe gelişmeye ve değişmeye başladığı zamandır. Ergenlik belirtileri arasında göğüsleri belirginleşen ve adet dönemleri başlayan kızlar ve daha büyük bir penis ve testis geliştiren erkek çocuklar, daha kalın bir sese ve daha kaslı bir görünüme ulaşır.

Kızların ergenliğe başlama yaşı ortalama 11 iken erkeklerde ortalama yaş 12'dir. Ancak ergenliğin kızlarda 8-13, erkeklerde ise 9-14 yaşları arasında herhangi bir noktada başlaması son derece normaldir.

Ergenlik ortalama yaş civarında başlamazsa genellikle endişelenmenize gerek yoktur, ancak 8 yaşından önce başlarsa veya 14 civarında başlamazsa, tavsiye için doktorunuzla konuşmak iyi bir fikirdir. Bazı durumlarda, erken ergenlik veya gecikmiş ergenlik, tedavi edilmesi gerekebilecek altta yatan bir durumun işareti olabilir.

A) Erken ergenlik

Erken ergenlik olarak da adlandırılan erken ergenlik, şu durumlarda söz konusu olur:

1.Kızlarda 8 yaşından önce ergenlik belirtileri varsa

2. Erkeklerin 9 yaşından önce ergenlik belirtileri varsa

Bazı kız ve erkek çocuklar genç yaşta bazı ergenlik belirtileri geliştirebilir. Örneğin kızlar 8 yaşından önce regl başlayabilir ancak meme gelişimi olmayabilir. Çocuğunuzun başına böyle bir şey gelirse doktorunuza görünün.

Erken ergenliğin nedenleri

Erken ergenliğe neyin sebep olduğu her zaman net değildir. Bu sadece ailenizde var olan bir eğilim olabilir. Bazen şunlardan kaynaklanabilir:

- Beyinde tümör gibi bir problem

- Bir enfeksiyon, ameliyat veya radyoterapi sonucu beyinde hasar

- Yumurtalıklar veya tiroid bezi ile ilgili bir sorun

- McCune-Albright sendromu gibi bir genetik bozukluk

Erken ergenlik çoğunlukla kızları etkiler ve genellikle belirgin bir nedeni yoktur. Erkek çocuklarda daha az yaygındır ve altta yatan bir sorunla ilişkili olma olasılığı daha yüksektir.

Erken ergenlik için testler ve tedaviler

Doktorunuz, araştırılması gereken altta yatan bir neden olabileceğini düşünürse sizi bir uzmana sevk edebilir. Gerçekleştirilebilecek testler şunları içerir:

1. Hormon seviyelerini kontrol etmek için bir kan testi

2. Olası yetişkin boyunu belirlemeye yardımcı olacak bir el röntgeni

3. Tümörler gibi sorunları kontrol etmek için bir ultrason taraması veya MRI taraması

Erken ergenlik şu şekilde tedavi edilebilir:

- Herhangi bir altta yatan nedeni tedavi etmek

- Hormon seviyelerini düşürmek ve cinsel gelişimi birkaç yıl duraklatmak için ilaç kullanmak

İlaçla tedavi genellikle sadece erken ergenliğin kızlarda çok kısa boy veya erken adet dönemleri gibi duygusal veya fiziksel sorunlara neden olacağı ve önemli sıkıntılara neden olabileceği düşünüldüğünde önerilir.

B) Gecikmiş ergenlik

Gecikmiş ergenlik şu durumlarda:

1. Eerkeklerin 14 yaşına kadar testis gelişimi belirtisi yok

2. Kızlar 13 yaşında göğüs geliştirmeye başlamamış veya göğüsleri gelişmiştir ancak 15 yaşına kadar adetleri başlamamıştır.

Gecikmiş ergenliğin nedenleri

Ergenliğin gecikmesine neyin sebep olduğu her zaman net değildir. Bu sadece ailenizde var olan bir eğilim olabilir. Gecikmiş ergenlik genellikle erkeklerde daha yaygındır. Bazen şunlardan kaynaklanabilir:

1. Kistik fibroz, diyabet veya böbrek hastalığı gibi uzun süreli bir hastalık

2. Yetersiz beslenme, muhtemelen bir yeme bozukluğundan veya kistik fibroz veya çölyak hastalığı gibi bir durumdan

4. Yumurtalıklar, testisler, tiroid bezi veya hipofiz bezi ile ilgili bir problem

5. Androjen duyarsızlığı sendromu gibi bir cinsel gelişim bozukluğu

6. Kallman sendromu ve Klinefelter sendromu gibi genetik bir durum

Gecikmiş ergenlik için testler ve tedaviler

Doktorunuz, ergenliğin gecikmesinin altında yatan ve araştırılması gereken bir neden olabileceğini düşünüyorsa sizi bir uzmana sevk edebilir. Yapılabilecek testler arasında hormon seviyelerini kontrol etmek için bir kan testi, olası yetişkin boyunun belirlenmesine yardımcı olmak için bir el röntgeni ve bezler veya organlarla ilgili sorunları kontrol etmek için bir ultrason veya MRI taraması bulunur.

Gecikmiş ergenlik şu şekilde tedavi edilebilir:

1. Herhangi bir altta yatan nedeni tedavi etmek

2. Hormon seviyelerini artırmak ve ergenliğin başlangıcını tetiklemek için birkaç ay boyunca ilaç kullanmak

İlaçla tedavi, genellikle gelişme eksikliği önemli sıkıntı gibi sorunlara neden oluyorsa önerilir.