Epidural Anestezi

Epidural anestezi, vücudunuzun bir bölümünde ağrı hissetmenizi engellemek için sırtınıza yapılan bir enjeksiyondur. Bu sayfa, genellikle doğumda ve bazı ameliyat türlerinde ağrının giderilmesi için verilen bir epidural türü olan epidural anesteziyi kapsar.

Epidural anestezi kullanılabilen durumlar:

- Sezaryenler dahil doğum ve doğum sırasında

- Bazı ameliyat türleri sırasında

- Bazı ameliyat türlerinden sonra

Siyatik veya kaymış (sarkmış) bir diskin neden olduğu sırt veya bacağınızdaki ağrıyı tedavi etmek için epidural bir enjeksiyonla steroid ilaç verilebilir.

Epidural için hazırlanmak

Epidural yaptırmakla ilgili herhangi bir endişeniz veya sorunuz varsa, bunları doktorunuzla görüşün. Onlara aldığınız ilaçları bildirin. Epidural öncesi size yeme, içme ve ilaçlarla ilgili özel tavsiyeler verilebilir. Epidural yaptıktan sonra 24 saat araba kullanamayacağınız için, sizi eve götürecek birini ayarlamanız gerekecektir.

Epidural nasıl uygulanır?

Epidural, anestezist adı verilen uzman bir doktor tarafından uygulanır. Epidural sırasında genellikle uyanıksınızdır. Epidural sırasında size sıvı verilebilmesi için kolunuza bir damar yolu açılacaktır. Oturup öne doğru eğilmeniz veya dizleriniz göğsünüze yakın olacak şekilde yan yatmanız istenecektir. Epiduralın yerleştirileceği cildi uyuşturmak için size lokal anestezik enjeksiyonu yapılacaktır.

Beyninize ağrı mesajları taşıyan sinirlerin yakınına, sırtınıza (omurganıza) epidural kateter adı verilen ince bir plastik tüp yerleştirmek için bir iğne kullanılır. İğne, daha sonra sadece kateter omurganızda bırakılarak çıkarılır. Epidural iğne yerleştirildiğinde ve kateter yerleştirildiğinde hafif bir rahatsızlık hissedebilirsiniz. Epidural, vücudunuzun ağrının giderilmesi gereken bölgesine bağlı olarak omurganızın farklı seviyelerine yerleştirilebilir. Ağrı kesici ilaçlar daha sonra kateter yoluyla verilir. Bunların tam olarak etkili olması yaklaşık 20 ila 30 dakika sürer.

Epidural ilaçlar kullanılırken göğsünüz, karnınız ve bacaklarınız uyuşabilir ve bacaklarınız her zamanki kadar güçlü olmayabilir. Kateter sırtınızda kalırken ağrı kesici ilaçlarınızı manuel olarak veya otomatik bir pompa kullanarak size vermek için kullanılabilir. Bu kateter birkaç saat (doğum sırasında) veya birkaç gün (büyük ameliyattan sonra) kalabilir. Daha düşük dozda ağrı kesici ilaçlar kullanan mobil epiduraller bazen doğum sırasında kullanılır ve doğum sırasında dolaşmanıza izin verir.

Epiduralden iyileşme

Epidural kesildiğinde, uyuşma etkileri geçmeden önce genellikle birkaç saat sürer. İlaç geçerken, muhtemelen bacaklarınızdaki his geri gelene kadar yatarak veya oturarak dinlenmeniz tavsiye edilir. Bu birkaç saat sürebilir ve cildinizde hafif bir karıncalanma hissi hissedebilirsiniz. Herhangi bir ağrı hissederseniz doktora veya hemşireye söyleyin. Kontrol etmenize yardımcı olacak ilaçlar verebilirler. Epidural yaptıktan sonra 24 saat araba kullanmayın, makine kullanmayın veya alkol almayın.

Epiduralin riskleri ve yan etkileri

Epidural genellikle güvenlidir, ancak aşağıdakiler de dahil olmak üzere küçük bir yan etki ve komplikasyon riski vardır:

- Sersemlemiş veya mide bulandırıcı hissetmenize neden olabilecek düşük tansiyon

- Mesane kontrolünün geçici kaybı

- Kaşınan cilt

- Bulantı

- Baş ağrısı

- Sinir hasarı

Düşük kan basıncı

Epidural varken kan basıncınızın biraz düşmesi normaldir. Bazen bu size baş dönmesi ve bulantı yapabilir. Kan basıncınız yakından izlenecektir. Gerekirse, kan basıncınızı normal tutmak için sıvı ve ilaç damar yolunuzdan verilebilir.

Mesane kontrolünün kaybı

Epidural yaptıktan sonra, epidural çevredeki sinirleri etkilediği için mesanenizin dolduğunu hissedemeyebilirsiniz. İdrarın akmasını sağlamak için mesanenize bir kateter yerleştirilebilir. Epidural çekildikten bir süre sonra mesane kontrolünüz normale dönecektir.

Kaşıntı

Bu, epidural bölgenizde kullanılabilecek ağrı kesici ilaçların bir yan etkisi olabilir. Kaşıntıya yardımcı olması için ilaç verilebilir veya epiduraldaki ilaç değiştirilebilir.

Bulantı

Morfin ve diğer opiatlar gibi diğer ağrı kesici ilaçlara göre epiduralde bulantı daha az yaygındır. Hastalık önleyici ilaçlarla veya düşükse tansiyonunuzu yükselterek tedavi edilebilir.

Yetersiz ağrı kesici

Epidural tüm ağrınızı engellemeyebilir. Ekstra veya alternatif bir ağrı kesici yöntem önerilebilir.

Baş ağrısı

Omurganızı çevreleyen sıvı torbası yanlışlıkla delinirse şiddetli bir baş ağrısı olabilir. Baş ağrısı için özel tedaviye ihtiyacınız olabilir. Ponksiyonu kapatmak için kan yaması olarak bilinen bir prosedür kullanılabilir. Kanınızdan küçük bir örnek almayı ve onu deliğe enjekte etmeyi içerir. Kan pıhtılaştığında, delik kapatılacak ve baş ağrınız duracaktır. Epiduralden kaynaklanan tüm baş ağrıları için kan bandı gerekmez. Anestezistiniz seçeneklerinizi sizinle tartışacaktır.

Yavaş nefes alma

Bazen epiduralda kullanılan bazı ilaçlar yavaş nefes almaya veya uyuşukluğa neden olabilir. Bunun için yakından izleneceksiniz ve kolayca tedavi edilebilir.

Geçici sinir hasarı

İğne veya epidural tüp sinirlere zarar verebilir, ancak bu nadirdir. Sinir hasarı, vücudunuzun alt kısımlarında his veya hareket kaybına neden olabilir. En yaygın semptom, normal hareket ve güçte olan küçük, uyuşmuş bir bölgedir. Bu genellikle birkaç gün veya hafta sonra iyileşir, ancak bazen aylar sürebilir.

Enfeksiyon

Bazen epidural tüpün yanında deri çevresinde bir enfeksiyon meydana gelebilir. Enfeksiyonun yayılması nadirdir. Antibiyotikler gerekli olabilir veya nadiren acil ameliyat olabilir.

Kalıcı sinir hasarı

Nadir durumlarda, bir epidural, örneğin bir veya her iki bacakta kalıcı his veya hareket kaybına neden olabilir.

Sebepler:

- Epidural iğne veya kateterden omuriliğe doğrudan hasar

- Epidural bölgenin derinliklerinde veya omuriliğin yakınında enfeksiyon

- Epidural bölgede kanama, omurilikte baskıya neden olur

- Yanlış ilaçları epidural katetere yanlışlıkla enjekte etmek

Bunlar nadir görülen olaylardır ve anestezistler bu komplikasyonların olasılığını azaltmak için kapsamlı eğitim almışlardır. Epidural ile ilgisi olmayan ameliyat sırasında başka nedenlerle de sinir hasarı meydana gelebilir.

Diğer komplikasyonlar

Epiduralin diğer, çok nadir görülen komplikasyonları şunlardır:

- Nöbet geçirme (konvülsiyonlar)

- Şiddetli nefes alma zorlukları

- Ölüm

Epidural yaptırmaya karar vermeden önce, anestezistinizle prosedürü tartışmalısınız. Komplikasyon geliştirme riskleri hakkında daha fazla bilgi ve tavsiye sağlayabilirler.