Gebeliğinizi Planlarken Bilmeniz Gerekenler

Bu sayfadaki adımları izleyerek hamile kalma ve sağlıklı bir hamilelik geçirme şansınızı artırabilirsiniz.

Folik asit takviyesi alın

Hamile kalabilecek tüm kadınların günlük folik asit takviyesi almaları önerilir.

Hamile kalmadan önce her gün ve sonrasında 12 haftalık hamile olana kadar her gün 400 mikrogram folik asit takviyesi almalısınız.

Bir mikrogram, bir miligramdan (mg) 1.000 kat daha küçüktür. Mikrogram kelimesi bazen Yunanca sembol μ ve ardından g (μg) harfiyle yazılır.

Folik asit, bebeğinizin spina bifida gibi nöral tüp defekti riskini azaltır.

Nöral tüp kusuru, fetusun omuriliğinin (vücudun sinir sisteminin bir parçası) normal şekilde oluşmamasıdır.

Bazı kadınların her gün 5 miligramlık (5 mg) daha yüksek bir doz takviyesi almaları önerilir.

Aşağıdaki durumlarda 5 mg'lık bir folik asit takviyesi almanız gerekebilir:

- Siz veya bebeğin biyolojik babasında nöral tüp kusuru var.

- Daha önce nöral tüp kusurundan etkilenmiş bir hamilelik geçirdiyseniz.

- Siz veya bebeğin biyolojik babasının aile geçmişinde nöral tüp kusurları varsa.

- Diyabetiniz varsa.

- Anti-epilepsi ilacı alıyorsanız.

5 mg'lık bir folik aside ihtiyacınız olduğunu düşünüyorsanız doktorunuza danışın.

Folik asit tabletlerini eczanelerden alabilir veya bir reçete almak için bir hekimle konuşabilirsiniz.

Beklenmedik bir şekilde hamile kalırsanız ve o sırada bir folik asit takviyesi almıyorsanız endişelenmeyin. Hamileliğin ilk 12 haftasını geçene kadar, öğrenir öğrenmez almaya başlayın.

Sigara içmeyi bırakın

Hamilelik sırasında sigara içmek, aşağıdakiler de dâhil olmak üzere çeşitli sağlık sorunlarıyla ilişkilendirilmiştir:

- Erken doğum

- Düşük doğum ağırlığı

- Ani bebek ölümü sendromu (SIDS), aynı zamanda bebek karyolası ölümü olarak da bilinir.

- Düşük

- Yaşamın ilk 6 ayında solunum problemleri veya hırıltılı solunum

Sağlık Bakanlığı sigarayı bırakma danışma hattını (ALO 171) arayarak, hamilelik sırasında sigara içmenin tehlikeleri hakkında faydalı bilgiler ve nasıl bırakılacağına dair tavsiyeler bulabilirsiniz.

Ne kadar isteseniz de bırakmak zor olabilir, ancak destek mevcuttur.

Başkalarının sigarasından çıkan duman bebeğinize zarar verebilir, bu nedenle partnerinizden, arkadaşlarınızdan ve ailenizden yakınınızda sigara içmemelerini isteyin.

Alkolü kesin

Hamileyseniz veya hamile kalmaya çalışıyorsanız alkol almayın. Alkol, doğmamış bebeğinize geçebilir.

En güvenli yaklaşım hiç alkol içmemektir.

Hamilelikte içki içmek bebeğinize uzun vadede zarar verebilir ve ne kadar çok içerseniz risk o kadar artar.

Alkol ve hamilelik, alkol birimleri ve azaltmayla ilgili ipuçları hakkında bilgi edinin.

Sağlıklı bir kiloda kalın

Fazla kiloluysanız, hamile kalmakta sorun yaşayabilirsiniz ve infertilite (kısırlık) tedavisi alıyorsanız fazla kilolu olmanız bu tedavinin başarısını azaltabilir.

Aşırı kilolu (BMI 25'in üzerinde) veya obez (BMI'sı 30'un üzerinde) olanlarda; yüksek tansiyon, kan pıhtılaşması, düşük ve gebelik diyabeti gibi bazı hamilelik sorunları riski artmıştır.

Hamile kalmadan önce BMI'nizi öğrenmek için BMI sağlıklı kilo hesaplayıcısını kullanabilirsiniz. Ancak bu hamileyken doğru olmayabilir, bu yüzden ebenize veya doktorunuza danışın.

Hamilelikte sağlıklı beslenmek ve hafif egzersiz yapmak tavsiye edilir ve çok fazla kilo almamak önemlidir.

Dengeli beslenerek ve düzenli egzersiz yaparak sağlıklı kiloda kalabilirsiniz.

Hangi ilaçları kullandığınızı bilin

İster reçeteli olsun, ister eczaneden veya marketten satın alabileceğiniz ilaçlar olsun, hamileyken veya hamileliği planlarken tüm ilaçları almak güvenli değildir.

Bilgi:

- Reçeteli ilaç kullanıyorsanız ve hamile kalmayı planlıyorsanız, bir doktorla konuşun.

- Bir doktorla konuşmadan ilacınızı almayı bırakmayın.

- Hamilelikteki ilaçlar hakkında bilgi edinin.

Grip ve hepatit aşılarınızı olmadıysanız doktorunuza danışın

Kızamıkçık (Alman kızamığı) gibi bazı enfeksiyonlar, hamilelik sırasında yakalarsanız bebeğinize zarar verebilir.

Çoğu insan kızamık, kabakulak ve kızamıkçık (MMR) aşısı sayesinde kızamıkçığa karşı bağışıktır.

MMR aşısından 2 doz almadıysanız veya aşı olup olmadığından emin değilseniz, aile doktorunuzdan aşı geçmişinizi kontrol etmesini isteyin.

Her iki dozu da almadıysanız veya kayıt yoksa aile doktorunuzun muayenehanesinde aşıları yaptırabilirsiniz.

MMR aşısı olduktan sonra 1 ay hamile kalmaktan kaçınmalısınız, bu da güvenilir bir doğum kontrol yöntemine ihtiyacınız olacağı anlamına gelir.

Uzun süreli bir durumunuz varsa bir doktorla konuşun

Epilepsi veya diyabet gibi uzun süreli bir rahatsızlığınız varsa, bu hamileliğiniz hakkında verdiğiniz kararları etkileyebilir - örneğin nerede doğum yapmak isteyeceğiniz gibi.

Sorunsuz bir hamilelik ve sağlıklı bir bebeğe sahip olmamanız için genellikle hiçbir neden olmasa da, hem sizin hem de bebeğiniz için riskleri en aza indirmek için bazı sağlık durumlarının dikkatli bir şekilde yönetilmesi gerekir.

Hamile kalmadan önce doktorunuzla veya aile doktorunuzla hamile kalmayla ilgili bir görüşme yapın.

Bir durum için ilaç alıyorsanız, bir doktorla konuşmadan ilacı almayı bırakmayın.

Orak hücre ve talasemi testi

Orak hücre hastalığı (SCD) ve talasemi, esas olarak ataları Afrika, Karayipler, Akdeniz, Hindistan, Pakistan, Güney ve Güneydoğu Asya ve Orta Doğu'dan gelen insanları etkileyen kalıtsal kan hastalıklarıdır.

Hamile kadınlara bu rahatsızlıklar için tarama testleri teklif edilir, ancak test yaptırmadan önce hamile kalana kadar beklemeniz gerekmez.

Siz veya eşiniz endişeleniyorsanız, bu rahatsızlıklardan birinin taşıyıcısı olabilirsiniz, belki de ailenizden birinin kan rahatsızlığı olması veya bir taşıyıcı olması nedeniyle, bir aile kurmadan önce test yaptırmak iyi bir fikirdir.