Gebelikte Şiddetli Bulantı ve Kusma

Hamilelikte bulantı (bazen sabah bulantısı da denir) yaygındır. Her 10 hamile kadından yaklaşık 8'i hamilelik sırasında bulantı, kusma veya her ikisini birden hisseder. Bu sadece sabah olmaz. Çoğu kadın için bu, 16-20. haftalara kadar tamamen iyileşir veya tamamen durur, ancak bazı kadınlar için daha uzun sürebilir.

Bazı hamile kadınlar çok kötü mide bulantısı ve kusma yaşarlar. Günde birçok kez kusabilirler ve yiyecek veya içecekleri hiç alamayabilirler, bu da günlük yaşamlarını etkileyebilir. Bu aşırı mide bulantısı ve kusma, hiperemezis gravidarum (HG) olarak bilinir ve genellikle hastanede tedavi gerektirir. Bazı vakalar bildirilmediği için tam olarak kaç hamile kadının HG olduğu bilinmemektedir, ancak her 100'de 1 ila 3 olduğu düşünülmektedir.

Sık sık kusarsanız ve yiyecekleri midenizde tutamazsanız, ebenize veya doktorunuza söyleyin veya mümkün olan en kısa sürede hastaneyle iletişime geçin. Susuz kalma riskiniz vardır ve ebe veya doktorunuz doğru tedaviyi almanızı sağlayabilir.

Hiperemezis gravidarum belirtileri

HG, gebeliğin normal bulantı ve kusmasından çok daha kötüdür. HG'nin belirtileri ve semptomları şunları içerir:

- Uzun süreli ve şiddetli bulantı ve kusma

- Susuz kalmak. Susuz kalmanın belirtileri arasında susama, yorgunluk, baş dönmesi, işememe, koyu sarı ve yoğun kokulu idrar yapma yer alır.

- Kilo kaybı

- Ayakta dururken düşük tansiyon (hipotansiyon)

Normal hamilelik bulantısının aksine, HG 16 ila 20 haftada iyileşmeyebilir. Bebek doğana kadar tamamen düzelmeyebilir, ancak bazı semptomlar yaklaşık 20 haftada düzelebilir. Şiddetli mide bulantısı ve kusmanız varsa aile doktorunuza veya ebenize görünün. Erken yardım almak, su kaybını ve kilo kaybını önlemenize yardımcı olabilir. Mide bulantısı ve kusmaya neden olabilecek başka durumlar da vardır ve doktorunuzun önce bunları ekarte etmesi gerekecektir.

Hiperemezis gravidaruma ne sebep olur?

HG'ye neyin sebep olduğu ya da neden bazı kadınlar olurken bazılarının olmadığı bilinmemektedir. Bazı uzmanlar, hamilelik sırasında vücudunuzdaki değişen hormonlarla bağlantılı olduğuna inanıyor. Ailesel olarak görüldüğüne dair bazı kanıtlar var, bu nedenle hamilelikte HG geçirmiş bir anneniz veya kız kardeşiniz varsa, sizin de HG olma olasılığınız daha yüksek olabilir. Daha önceki bir hamilelikte HG geçirdiyseniz, bir sonraki hamileliğinizde daha önce hiç olmamış kadınlardan daha olasıdır.

Hiperemezis gravidarum tedavisi

HG semptomlarını iyileştirmeye yardımcı olmak için ilk 12 hafta dahil olmak üzere hamilelikte kullanılabilecek ilaçlar vardır. Bunlar, anti-emetik ilaçları, vitaminleri (B6 ve B12) veya bunların kombinasyonlarını içerir. Sizin için en uygun olanı bulana kadar farklı ilaç türlerini denemeniz gerekebilir.

Mide bulantınız ve kusmanız kontrol edilemezse, hastaneye yatırılmanız gerekebilir. Bu, doktorların durumunuzu değerlendirebilmeleri, sizin ve bebeğinizin sağlığını korumak için size doğru tedaviyi verebilmeleri içindir. Tedavi, serum yoluyla doğrudan damara verilen intravenöz sıvıları içerebilir. Şiddetli kusmanız varsa, bulantı önleyici ilaçların da damar veya kas yoluyla verilmesi gerekebilir.

Hiperemezis gravidarum bebeğime zarar verir mi?

HG sizi çok rahatsız edebilir, ancak etkili bir şekilde tedavi edilirse bebeğinize zarar verme olasılığı düşüktür. Bununla birlikte, hamilelik sırasında kilo vermenize neden olursa, bebeğinizin beklenenden daha küçük doğma riski artar (düşük doğum ağırlıklı).

Yaşayabileceğiniz diğer belirtiler

- Son derece yüksek koku alma duyusu

- Aşırı tükürük üretimi

- Dehidrasyondan dolayı baş ağrısı ve kabızlık

Bu semptomları yaşarsanız, yalnız değilsiniz. Pek çok kadında bunlara sahip ve HG durduğunda veya bebek doğduğunda bitecekler.

Nasıl hissedersin?

HG'nin bulantı ve kusması, hamileliğin tadını çıkarmayı ve bebeğinizin doğumunu dört gözle beklediğiniz bir zamanda hayatınızı etkileyebilir. Sizi hem duygusal hem de fiziksel olarak etkileyebilir. Belirtilerle baş etmek zor olabilir. Tedavi edilmezse HG, yemek borunuzda yırtılma ve depresyon gibi başka sağlık komplikasyonlarına da yol açabilir. Şiddetli kusma yorucu olabilir. İşe gitmek ve hatta yataktan kalkmak gibi günlük işlerinizi yapmanıza engel olabilir.

Kendinizi çok kötü ve yorgun hissetmenin yanı sıra, şunları da hissedebilirsiniz:

- Kusmanız gerekirse diye dışarı çıkma veya evden çok uzakta olma konusunda endişeli

- İzole çünkü HG olmanın nasıl bir şey olduğunu anlayan kimseyi tanımıyorsun

- Bunun neden sana olduğu konusunda kafan karıştı

- Kendinizi çok hasta hissetmeye devam ederseniz, hamileliğin geri kalanıyla nasıl başa çıkacağınız konusunda emin değilseniz

Bunlardan herhangi birini hissederseniz, kendinize saklamayın. Ebeniz veya doktorunuzla konuşun ve HG'nin hayatınız üzerindeki etkisini ve size nasıl hissettirdiğini açıklayın. İsterseniz eşiniz, aileniz ve arkadaşlarınızla da konuşabilirsiniz. HG'nin normal gebelik hastalığından çok daha kötü olduğunu unutmayın. Yaptığınız veya yapmadığınız hiçbir şeyin sonucu değildir ve tedavi ve desteğe ihtiyacınız vardır.

Başka bir hamilelik

Daha önce HG geçirdiyseniz, muhtemelen başka bir hamilelikte tekrar olacaksınız. Başka bir hamilelik yapmaya karar verirseniz, bol bol dinlenebilmeniz için çocuk bakımı ayarlamak gibi önceden plan yapmak yardımcı olabilir. Geçen sefer yardımcı olan şeyleri yapmayı deneyebilirsin. İlaca erken başlama konusunda doktorunuzla konuşun.

Kan pıhtıları ve hiperemezis gravidarum

HG dehidrasyona neden olabileceğinden, nadiren de olsa, kan pıhtılaşması (derin ven trombozu) riski de artar. Susuz kalmışsanız ve hareketsizseniz, kan pıhtılarını önlemek için verilebilecek tedaviler vardır.