Gebelikte Kaşıntı ve İntrahepatik Kolestaz

Hamilelikte kaşıntı yaygındır. Genellikle kandaki hormonlar gibi bazı kimyasalların yüksek seviyelerinden kaynaklandığı düşünülmektedir. Rahim büyüdükçe, karnınızın derisi gerilir ve bu da kaşıntılı olabilir. Bununla birlikte, kaşıntı, obstetrik kolestaz olarak da bilinen intrahepatik gebelik kolestazı (intrahepatic cholestasis of pregnancy - ICP) adı verilen bir karaciğer rahatsızlığının belirtisi olabilir. ICP'nin tıbbi bakıma ihtiyacı vardır. ICP yaklaşık 140 hamile kadından 1'ini etkiliyor.

ICP'nin belirtileri

Ana belirti, genellikle kızarıklık olmaksızın kaşıntıdır. ICP'li birçok kadın için kaşıntı genellikle:

- Ellerde ve ayaklarda daha belirgindir, ancak vücudun her yerinde olabilir

- Geceleri daha kötüdür

Diğer semptomlar şunları içerebilir:

- Koyu idrar

- Soluk renkli dışkı

- Ciltte ve göz beyazlarında sararma (sarılık), ancak bu daha az yaygındır

ICP semptomları tipik olarak gebeliğin yaklaşık 30 haftasından itibaren başlar.

Aşağıdaki tarif edildiği gibi kaşınmanız varsa ebenizi veya aile doktorunuzu arayın:

- Hafif veya yoğun, muhtemelen geceleri daha kötü

- Vücudunuzun herhangi bir yerinde, ancak avuç içi ve ayak tabanlarınızda daha yoğun olabilir

Böyle kaşıntılar hissetmek, ICP'nin bir işareti olabilir ve kontrol edilmesi gerekir.

Kaşıntı

Bol giysiler giymek, giysilerinizin cildinize sürtünmesi ve tahrişe neden olma olasılığı daha düşük olduğu için kaşınmayı önlemeye yardımcı olabilir. Ayrıca sentetik malzemelerden kaçınmak ve bunun yerine pamuk gibi doğal olanları tercih etmek isteyebilirsiniz. Bunlar "nefes alabilir" ve havanın cildinize yakın dolaşımına izin verir.

Soğuk bir banyo yapmak veya losyon veya nemlendirici sürmek kaşıntıyı hafifletmeye yardımcı olabilir. Bazı kadınlar, güçlü parfümlü ürünlerin ciltlerini tahriş edebileceğini fark ederler, bu nedenle parfümsüz losyon veya sabun kullanmayı deneyebilirsiniz.

Kaşıntı genellikle size veya bebeğiniz için zararlı değildir, ancak bazen, özellikle akşamları veya geceleri daha fazla fark ederseniz, daha ciddi bir durumun işareti olabilir. Kaşıntı yaşıyorsanız ebenize veya doktorunuza bildirin, böylece daha fazla tetkik yaptırmanız gerekip gerekmediğine karar verebilirler.

İntrahepatik gebelik kolestazı

İntrahepatik gebelik kolestazı (intrahepatic cholestasis of pregnancy - ICP), gebelikte gelişebilen potansiyel olarak ciddi bir karaciğer hastalığıdır. Normalde safra asitleri, yiyecekleri sindirmenize yardımcı olmak için karaciğerinizden bağırsaklarınıza akar. ICP'de safra asitleri düzgün akmaz ve bunun yerine vücudunuzda birikir. ICP'nin tedavisi yoktur, ancak bebeğinizi doğurduğunuzda bu durum geçer.

ICP ailelerden geçiyor gibi görünüyor, ancak aile öyküsü olmasa bile olabilir. Güney Asya kökenli kadınlarda daha yaygındır ve 70 ila 80 gebelikte yaklaşık 1'i etkiler. Daha önceki bir hamilelikte ICP geçirdiyseniz, başka bir hamilelikte ICP'yi tekrar geliştirme şansınız yüksektir. Bazı araştırmalar, ICP'ye sahip anneleri olan bebeklerin erken veya ölü doğma şansının daha yüksek olduğunu bulmuştur. Ölü doğumla olan bağlantı nedeniyle, doğum eylemi başlatmanız önerilebilir. Bu, kanınızdaki safra asitlerinin seviyesine bağlı olarak 35. haftadan itibaren herhangi bir zaman olabilir. ICP'niz varsa, muhtemelen hastanede bir danışman liderliğindeki doğum ekibi altında doğum yapmanız tavsiye edilecektir.

ICP'nin teşhisi ve tedavisi

ICP, kaşıntının diğer nedenleri dışlanarak teşhis edilir. Doktorunuz muhtemelen sizinle tıbbi ve aile geçmişiniz hakkında konuşacak ve çeşitli kan testleri isteyecektir. Bunlar, karaciğer fonksiyonunuzu (KCFT) kontrol etmek ve safra asit seviyenizi (bilirubinler) ölçmek için testleri içerecektir.

Durumunuzu takip etmek

ICP teşhisi konulursa, doktorunuzun durumunuzu izleyebilmesi için düzenli karaciğer fonksiyon testleri yaptırmanız gerekir. Bu testlerin ne sıklıkla yapılması gerektiğine dair kesin bir kılavuz yoktur, genelde haftalık testler önerilmektedir. Bu testler, doktorların bebeğinizin ne zaman doğması gerektiğini önermesine yardımcı olur. KCFT'leriniz ve safra asitleriniz normalse ve şiddetli kaşınmaya devam ediyorsanız, kan testleri her hafta veya 2 haftada bir tekrarlanmalıdır.

ICP için kremler ve ilaçlar

Mentollü sulu krem ​​gibi kremler hamilelikte güvenle kullanılabilir ve kaşıntıyı hafifletebilir. Safra asitlerini azaltmaya ve kaşıntıyı hafifletmeye yardımcı olan ursodeoksikolik asit (UDCA) gibi bazı ilaçlar vardır. UDCA, hamilelikte uygun şekilde test edilmediği için "bilgilendirilmiş onam" olarak bilinen temelde reçete edilmesine rağmen, hamilelikte alınması güvenli kabul edilir. Ayrıca size bir K vitamini takviyesi de sunulabilir. Bunun nedeni, ICP'nin sağlıklı kan pıhtılaşması için önemli olan K vitamini emilimini etkileyebilmesidir. ICP konusundaki uzmanların çoğu, anne adayının dışkısı soluksa, bilinen bir kan pıhtılaşma sorunu varsa veya gebeliğin erken dönemlerinden itibaren çok şiddetli ICP'ye sahipse K vitamini reçete eder.