Gebelikte Kasık Ağrısı

Hamilelikte pelvik ağrı sıklıkla olur. Buna bazen “Gebeliğe Bağlı Pelvik Kuşak Ağrısı (PGP)” veya “Simfizis Pubis Disfonksiyonu (SPD)” denir. PGP, pelvik eklemlerinizin sertliği veya pelvisinizin arkasında veya önünde düzensiz hareket eden eklemlerin neden olduğu rahatsız edici semptomların bir toplamıdır.

PGP'nin belirtileri

PGP bebeğiniz için zararlı değildir, ancak ağrılı olabilir ve etrafta dolaşmayı zorlaştırabilir. PGP'li kadınlar şu noktalarda ağrı hissedebilir:

- Merkezde öndeki kasık kemiğinin üzerinde, kalçalarınızla kabaca aynı seviyede

- Belinizin bir veya her iki tarafında

- Vajinanız ve anüsünüz arasındaki bölgede (perine)

- Uyluklarda

Bazı kadınlar pelvik bölgede tıkırtı veya gıcırdama hisseder veya işitir.

Ağrı şu durumlarda daha kötü olabilir:

- Yürüme

- Merdivenlerden yukarı veya aşağı gitmek

- Bir ayak üzerinde durmak (örneğin, giyinirken)

- Yatakta dönmek

- Bacaklarınızı ayırmak (örneğin, arabadan indiğinizde)

PGP'li kadınların çoğu vajinal doğum yapabilir.

Pelvik ağrınız varsa ve şu durumları yaşıyorsanız ebenizi veya doktorunuzu arayın:

- Yürümekte zorluk varsa

- Arabadan inmek ya da yatakta dönmek ağrılıysa

- Merdivenlerden yukarı veya aşağı gitmek acı vericiyse

Bunlar hamileliğe bağlı pelvik kuşak ağrısının belirtileri olabilir.

PGP Tedavileri

Mümkün olduğunca erken teşhis konulması, ağrıyı minimumda tutmaya ve uzun süreli rahatsızlıkları önlemeye yardımcı olabilir. Ebenizden obstetrik pelvik eklem problemleri konusunda uzmanlaşmış bir fizyoterapiste sevk talebinde bulunabilirsiniz. Fizyoterapi ağrıyı hafifletmeyi, kas fonksiyonunu iyileştirmeyi, pelvik eklem pozisyonunuzu ve stabilitenizi iyileştirmeyi amaçlar. Bu şunları içerebilir:

- Pelvis, kalça ve omurganızın eklemlerinin normal şekilde hareket etmesini sağlamak için manuel terapi

- Pelvik taban, mide, sırt ve kalça kaslarınızı güçlendirmek için egzersizler

- Suda egzersizler

- Doğum pozisyonları, bebeğinize bakma ve seks pozisyonları dahil olmak üzere tavsiye ve öneriler

- TENS gibi ağrı kesici bir cihaz kullanımı

- Gerekirse koltuk değneği veya pelvik destek kemerleri gibi ekipmanlar

Bu sorunlar bebek doğana kadar tamamen iyileşme eğilimindedir, ancak deneyimli bir doktor tarafından tedavi hamilelik sırasında semptomları iyileştirebilir.

Hamilelikte pelvik ağrıyla başa çıkmak

Fizyoterapistiniz ağrınızı hafifletmek için pelvik destek kemeri veya dolaşmanıza yardımcı olacak koltuk değnekleri önerebilir. Ağrınıza neden olan aktivitelerden kaçınmanız için gününüzü planlamanıza yardımcı olabilir. Örneğin, gerekenden daha sık merdiven inip çıkmayın.

- Ağrı sınırlarınız dahilinde olabildiğince aktif olun ve ağrıyı daha da kötüleştiren faaliyetlerden kaçının

- Yapabildiğiniz zaman dinlenin

- Eşinizden, ailenizden ve arkadaşlarınızdan ev işleri konusunda yardım alın

- Düz, destekleyici ayakkabılar giyin

- Giyinmek için oturun - örneğin, kot pantolon giyerken tek ayak üzerinde durmayın

- Arabaya binerken ve inerken dizlerinizi bir arada tutun - koltuktaki plastik bir torba dönmenize yardımcı olabilir

- Rahat bir pozisyonda uyuyun - örneğin, bacaklarınızın arasında bir yastıkla yanınıza dönerek

- Yatakta dönmenin farklı yollarını deneyin - örneğin dizleriniz birlikte dönüp kalçalarınızı sıkın

- Merdivenleri teker teker çıkın

- Koltuk değneği kullanıyorsanız, bir şeyler taşımak için küçük bir sırt çantanız olsun

- Seks yapmak istiyorsanız, dört ayak üzerinde diz çökmek gibi farklı pozisyonlar düşünün

Şunlardan kaçınmalısınız:

- Tek ayak üzerinde durmak

- Bacak bacak üstüne atmak

- Yerde oturmak veya bağdaş kurup oturmak

- Uzun süre oturmak veya ayakta durmak

- Alışveriş torbaları, su kovası veya yürümeye başlayan çocuk gibi ağır ağırlıkların kaldırılması

- Yerleri süpürmek

- Süpermarket arabası gibi ağır nesneleri itmek

- Tek elde herhangi bir şey taşımak (küçük bir sırt çantası kullanmayı deneyin)

Fizyoterapist, gevşeme tekniklerini kullanmak gibi kronik ağrıyla yaşamanın duygusal etkileriyle başa çıkma konusunda tavsiyelerde bulunabilir. Ağrınız sizi ciddi anlamda sıkıntıya sokuyorsa, doktorunuza veya ebenize haber vermelisiniz. Ek tedaviye ihtiyacınız olabilir.

Pelvik ağrı ile doğum

Hamilelikte pelvik ağrısı olan birçok kadın normal bir vajinal doğum yapabilir. Önceden plan yapın ve doğum partneriniz ve ebenizle doğum planınız hakkında konuşun. Doğum planınıza PGP'niz olduğunu yazın, böylece doğum sırasında ve doğum sırasında sizi destekleyen insanlar durumunuzun farkında olsun. Sizin için en rahat olan doğum pozisyonlarını düşünün ve bunları doğum planınıza yazın. Suda olmak eklemlerinizin yükünü azaltabilir ve daha kolay hareket etmenizi sağlayabilir, bu nedenle suda doğum yapmayı düşünmek isteyebilirsiniz. Bunu ebeniz ile görüşebilirsiniz.

Ağrısız hareket aralığınız

Bacaklarınızı açtığınızda ağrınız varsa, ağrısız hareket açıklığınızı öğrenin. Bunu yapmak için sırt üstü uzanın veya bir sandalyenin kenarına oturun ve ağrısız olabildiğince bacaklarınızı açın. Partneriniz veya ebeniz bir mezura ile dizleriniz arasındaki mesafeyi ölçebilir. Bu, ağrısız hareket aralığınızdır. Eklemlerinizi korumak için doğum sırasında ve doğum sırasında bacaklarınızı bundan daha fazla açmamaya çalışın. Doğum sırasında ağrı kesici epiduraliniz varsa, bacaklarınızı çok fazla ayırdığınız konusunda sizi uyaran acıyı hissetmeyeceğiniz için bu özellikle önemlidir. Epiduraliniz varsa, ebenizin ve doğum partnerinizin bacaklarınızın ağrısız hareket aralığından haberdar olduğundan emin olun.

Doğum eyleminin ikinci evresini iterken, bir tarafa yatmayı faydalı bulabilirsiniz. Bu, bacaklarınızın çok fazla ayrılmasını önler. Dilerseniz bebeğinizin doğumu için bu pozisyonda kalabilirsiniz. Bazen bebeğinizi güvenli bir şekilde doğurtmak için bacaklarınızı ağrısız bölgenizden daha geniş açmanız gerekebilir, özellikle de yardımlı doğuma ihtiyacınız varsa (örneğin, vakum veya forseps ile). Bu durumda bile bacaklarınızın ayrılmasını sınırlamak mümkündür. Ebenizin ve doktorunuzun PGP'niz olduğundan haberdar olduğundan emin olun. Ağrısız bölgenizin ötesine geçerseniz, fizyoterapistiniz doğumdan sonra sizi değerlendirmelidir.

Hamilelikte pelvik ağrı kimlerde görülür?

PGP'nin her 5 hamile kadından 1'ini bir dereceye kadar etkilediği tahmin edilmektedir. Pelvik ağrının bazı kadınları neden etkilediği tam olarak bilinmemekle birlikte, pelviste önceki hasar, düzensiz hareket eden pelvik eklemler ve bebeğin ağırlığı veya konumu gibi bir dizi sorunla bağlantılı olduğu düşünülmektedir. Bir kadını PGP geliştirmeye daha yatkın hale getirebilecek faktörler şunları içerir:

- Bel veya pelvik kuşak ağrısı öyküsü

- Pelviste önceki yaralanma (örneğin, düşme veya kaza geçirme)

- Önceki bir hamilelikte PGP'ye sahip olmak

- Fiziksel olarak zorlu bir iş

- Aşırı kilolu olmak

- Çok doğum yapmış olmak