Epilepsi ve Gebelik

Epilepsi hastasıysanız, bunun hamileliğiniz ve bebeğiniz için ne anlama geldiği konusunda gergin olabilirsiniz. Endişelenmeyin, epilepsili kadınların çoğu sağlıklı bir hamilelik geçirebilir ve sağlıklı bir bebek sahibi olabilir. Ancak doğum kusuru veya gelişimsel sorunu olan bir bebeğe sahip olma riski biraz daha yüksektir, bu nedenle doğru desteği almanız önemlidir.

Önemli

Hamile olduğunuzu öğrenirseniz, doktorunuzla veya uzmanınızla konuşana kadar anti-epilepsi ilacınızı almayı bırakmayın.

Hamile kalmayı planlamak

Antiepileptik ilaçlar (AEİ'ler) alıyorsanız ve hamile kalmayı planlıyorsanız, doktorunuz veya nöroloğunuzla planlarınızı tartışana kadar doğum kontrol yöntemini kullanmaya ve ilaçlarınızı almaya devam etmelisiniz. Bunun nedeni, doktorunuzun aldığınız ilacın dozunda veya türünde değişiklik yapmak isteyebilmesidir, bu en iyi hamile kalmadan önce yapılır.

Ayrıca, herhangi bir riski anlamanıza ve sağlıklı bir hamilelik ve bebek için plan yapmanıza yardımcı olacak gebelik öncesi danışmanlık da sunulmalıdır.

Hamileliğin epilepsiniz üzerindeki etkisi

Hamileliğin epilepsiyi nasıl etkileyeceğini tahmin etmek zordur. Bazı kadınlar için epilepsileri etkilenmezken, diğerleri durumlarında bir iyileşme görebilir.

Bununla birlikte, hamilelik fiziksel ve duygusal strese ve yorgunluğun artmasına neden olabileceğinden, nöbetleriniz daha sık ve şiddetli hale gelebilir. Bu başınıza gelirse, doktorunuza, ebenize veya epilepsi uzmanınıza bildirin.

Epilepsi ilaçlarından kaynaklanan riskler

Araştırmalar, hamilelik sırasında bazı AEİ türlerini kullandıysanız, çocuğunuzun normal şekilde gelişmeme riskinin biraz arttığını göstermiştir. Bu ilaçlar; spina bifida, yarık dudak veya kalp anormallikleri gibi sorunlara neden olabilir.

Bazı ilaçlar ayrıca bebeğinize konuşma ve dil gelişiminde gecikme ve hafıza ve dikkat sorunları gibi beyin gelişimi sorunları için daha yüksek bir şans verebilir.

Bu riskleri azaltmak için, hamile kalmadan önce veya hamile kalmayı planlıyorsanız, doktorunuzla veya nöroloğunuzla ilaçlarınız hakkında konuşun. Sizi alternatif bir tedaviye geçirmek isteyebilirler. İlaçlarınızda herhangi bir değişikliği hamilelikten ziyade daha önce yapmanız genellikle daha iyidir.

AEİ alırken hamile kalırsanız, almaya devam edin ve tedavinizi görüşmek için derhal doktorunuzla veya uzmanınızla iletişime geçin.

Özellikle hamilelik sırasında, uzman tavsiyesi olmadan tedavinizi değiştirmeyin veya ilacınızı almayı bırakmayın. Bunun nedeni, hamilelikte ciddi bir nöbetin size veya bebeğinize zarar verebilmesidir.

Sodyum valproat

Sodyum valproat gibi belirli AEİ'lerde bebeğinize zarar verme riski diğerlerine göre daha yüksektir.

Sodyum valproat alıyorsanız ve hamile kalmayı planlıyorsanız veya hamile olduğunuzu öğreniyorsanız, ilacınızı almayı bırakmayın. Artan riskinizi ve bunun sizin için hala en iyi tedavi olup olmadığını tartışmak için hemen doktorunuzla veya nöroloğunuzla görüşün.

Hamile kalabilecek kadınlara, bir "hamileliği önleme programına" kaydolmadıkları sürece sodyum valproat verilmemelidir. Doktorunuz size riskler ve bunlardan nasıl kaçınılacağı hakkında bilgi verecektir.

Folik asit

Epilepsinizi kontrol altına almak için ilaç kullanıyorsanız, bir bebek için denemeye başlar başlamaz günde bir kez 5 miligram (5 mg) folik asit almanız gerekecektir.

Normalden daha yüksek bir doz olduğundan, genellikle doktorunuz tarafından size reçete edilmesi gerekecektir.

Beklenmedik bir şekilde hamile kalırsanız ve folik asit almadıysanız, doktorunuzdan randevu alın ve hemen almaya başlayın. 5 mg'lık tabletler için reçete almadan önce daha düşük dozda 400 mikrogram tabletleri bir eczaneden satın alabilirsiniz.

Hamilelik sırasında bakımınız

Gebe kalmadan önce veya hamileliğinizin mümkün olduğu kadar erken döneminde, hamilelik sırasında bakımınızı tartışacak ve planlayacak bir kadın doğum uzmanına yönlendirileceksiniz. Gerekirse, bir nörolog da bu planı bir araya getirmeye dâhil olabilir.

Bebeğinizdeki herhangi bir gelişimsel sorunu tespit etmeye yardımcı olmak için tüm hamile kadınlarla aynı ultrason taramaları size sunulacaktır. Ancak kliniği diğer hamile kadınlardan daha sık ziyaret etmeniz gerekecektir. Hangi AEİ'leri aldığınıza bağlı olarak kanınızdaki antiepileptik ilaç düzeyini kontrol etmek için ekstra taramalara veya kan testlerine ihtiyacınız olabilir.

Bebeğinizin epilepsinizi miras alması konusunda endişeleniyor olabilirsiniz. Bakım ekibinizle bu ve sahip olduğunuz diğer endişeler hakkında konuşabilirsiniz.

Doğum ve Sonrası

Doğum sırasında nöbet geçirme riskinize bağlı olarak, doktorlarınız genellikle hastanede bir danışman liderliğindeki doğum ünitesinde doğum yapmanızı tavsiye edeceklerdir.

Doğum sırasında bir ebe tarafından bakılacaksınız ve yardımlarına ihtiyacınız olursa doktorlar hazır bulunacaktır. Epilepsi ilacınızı yanınızda hastaneye getirmeli ve normalde yaptığınız gibi almaya devam etmelisiniz.

Bazı AED türleri alıyorsanız, bebeğinizin kanının pıhtılaşmasına yardımcı olmak için doğumdan hemen sonra size bir K vitamini enjeksiyonu önerilecektir.

Bebeğinizi emzirememeniz için genellikle hiçbir neden yoktur. İlacınızın bir kısmı sütünüze girse bile, emzirmenin faydaları genellikle risklerden daha ağır basar.