Epizyotomi ve Perineal Yırtıklar

Bazen doktor veya ebenin doğum sırasında vajina ile anüs arasındaki alanda (perine) bir kesi yapması gerekebilir. Buna epizyotomi denir. Epizyotomi vajinanın açılmasını biraz daha genişleterek bebeğin vajinadan daha kolay geçmesini sağlar.

Bazen perine bebek çıkarken yırtılabilir. Bazı doğumlarda epizyotomi, bebeğin hızlı bir şekilde doğması gerekiyorsa ciddi bir yırtılmayı önlemeye veya doğumu hızlandırmaya yardımcı olabilir.

Doktorunuz veya ebeniz doğum sancıları sırasında epizyotomiye ihtiyacınız olduğunu hissederse, bunu sizinle görüşeceklerdir. Epizyotomilerin rutin olarak yapılması şart değildir.

Size epizyotomi veya yırtık onarımı yapıldıysa, aşağıdaki durumlarda ebenizi veya doktorunuzu arayın:

- Dikişlerin daha çok acı vermeye başlarsa

- Kötü kokulu akıntı varsa

- Kesi veya yırtık çevresindeki deri kırmızı ve şişmiş durumdaysa

Bunlardan herhangi biri enfeksiyonunuz olduğu anlamına gelebilir. İlk kez doğum yapan 10 anneden 9 kadarında bir tür yırtık, sıyrık veya epizyotomi olacaktır.

Aşağıdaki durumlarda epizyotomi yapılması önerilmektedir:

- Bebek sıkıntı içinde ve çabuk doğması gerekiyorsa

- Forseps veya vakuma ihtiyaç varsa

- Anüsün yırtılma riski varsa

Bir yırtık veya epizyotominiz varsa, onu onarmak için muhtemelen dikişlere ihtiyacınız olacaktır. Çözülebilen dikişler kullanıldığından, onları almak için hastaneye geri dönmenize gerek kalmayacaktır.

Neden epizyotomiye ihtiyacınız olabilir?

Bebeğinizin doğumdan önce kalp atış hızının çok hızlandığı veya çok yavaşladığı fetal sıkıntı olarak bilinen bir durum gelişirse epizyotomi önerilebilir. Bu, bebeğinizin yeterince oksijen alamayabileceği ve doğum yaralanmaları veya ölü doğum riskinden kaçınmak için hızlı bir şekilde doğması gerektiği anlamına gelir.

Epizyotominin bir başka nedeni de vajinanızı genişletmek gerektiğidir, böylece forseps veya vakum gibi aletler doğuma yardımcı olmak için kullanılabilir. Aşağıdaki durumlarda epizyotomi gerekli olabilir:

- Makat geliş doğum yapıyorsanız

- Birkaç saattir doğum yapmaya çalışıyorsunuz ve çok yorulduysanız

- Kalp hastalığı gibi ciddi bir sağlık sorununuz var ve sağlık riskini azaltmak için doğumun mümkün olduğunca hızlı olması önerildiyse

Araştırmalar, bazı doğumlarda, özellikle forseps doğumlarında, epizyotominin anal sfinkter kasını etkileyen yırtıkları (üçüncü derece yırtıklar) önleyebileceğini göstermektedir.

Epizyotomi nasıl yapılır?

Epizyotomi genellikle basit bir işlemdir. Herhangi bir ağrı hissetmemeniz için vajina çevresindeki alanı uyuşturmak için lokal anestezik kullanılır. Halihazırda epidural geçirdiyseniz, kesi yapılmadan önce dozu tamamlayabilirsiniz.

Mümkün olduğunda, doktor veya ebe vajinanın arkasından aşağıya ve dışa doğru bir tarafa doğru küçük çapraz bir kesik açacaktır. Kesi, doğumdan sonra eriyebilen dikişler kullanılarak birbirine dikilir.

Epizyotominin iyileşmesi

Epizyotomi kesileri genellikle bebeğinizin doğumundan sonraki bir saat içinde onarılır. Kesi başlangıçta epeyce kanayabilir, ancak bu kanama baskı ve dikişlerle durur. Dikişler doğumdan sonraki 1 ay içinde iyileşir. İyileşme döneminde hangi aktivitelerden kaçınmanız gerektiği konusunda ebeniz veya doğum uzmanınızla konuşun.

Ağrıyla başa çıkmak

Epizyotomiden sonra biraz ağrı hissetmek yaygındır. Parasetamol gibi ağrı kesiciler ağrıyı hafifletmeye yardımcı olabilir ve emziriyorsanız kullanımı güvenlidir. Emzirirken ibuprofen almanın da güvenli olduğu düşünülmektedir, ancak önce doktorunuza danışın. Aspirin bebeğinize anne sütünüz yoluyla geçebileceği için önerilmez. Hangi ağrı kesiciyi kullanmanız gerektiğinden emin değilseniz, ebeniz size tavsiyede bulunacaktır. Şiddetli ağrıyı, kodein gibi sadece reçeteyle satılan daha güçlü ağrı kesicilerle tedavi etmek gerekli olabilir.

Acıyı hafifletmek için şunu deneyin: Bir havluya sarılmış bir buz torbası veya buz küplerini kesinin üzerine yerleştirebilirsiniz. Hasara neden olabileceğinden cildinize doğrudan buz koymaktan kaçının.

Dikişleri temiz havaya maruz bırakmak iyileşme sürecine yardımcı olabilir. İç çamaşırınızı çıkarmak ve günde bir veya iki kez yaklaşık 10 dakika yatağınızda bir havlu üzerinde uzanmak yardımcı olabilir.

Epizyotomiden sonra ağrının 2 ila 3 haftadan uzun sürmesi alışılmadık bir durumdur. Ağrı bundan daha uzun sürerse, bir doktorla, sağlık görevlisiyle veya başka bir sağlık uzmanıyla konuşun.

Tuvalete gitmek

Enfeksiyonu önlemek için kesiği ve çevresindeki alanı temiz tutun. Tuvalete gittikten sonra vajinal bölgenizi durulamak için üzerine ılık su dökün. İşerken vajinanızın dış bölgesine ılık su dökmek de rahatsızlığı hafifletmeye yardımcı olabilir. Tuvaletin üzerine oturmak yerine çömelmek işerken batma hissini azaltır. Dışkı yaptığınızda, kesi üzerine temiz bir tampon yerleştirip hafifçe bastırmakta fayda var. Bu, kesinin üzerindeki baskıyı hafifletmeye yardımcı olabilir.

Altınızı silerken, önden arkaya doğru nazikçe sildiğinizden emin olun. Bu, anüsteki bakterilerin kesik ve çevresindeki dokuyu enfekte etmesini önlemeye yardımcı olacaktır.

Dışkılamanın özellikle acı verici olduğunu düşünüyorsanız, müshil ilaçları almak işe yarayabilir. Bu tür ilaçlar genellikle kabızlığı tedavi etmek için kullanılır ve dışkıyı daha yumuşak ve geçmesi kolay hale getirir.

Cinsellik sırasında ağrı

Doğum yaptıktan sonra tekrar ne zaman seks yapmaya başlayacağınıza dair hiçbir kural yoktur. Doğumdan sonraki haftalarda, epizyotomi geçirmiş olsun ya da olmasın, birçok kadın hem ağrılı hem de yorgun hisseder. Acele etmeyin. Seks acı verirse, zevkli olmayacaktır. Bir yırtık veya epizyotomi geçirdiyseniz, ilk birkaç ayda cinsel ilişki sırasında ağrı çok yaygındır. Birleşme ağrılıysa, bunu söyleyin. Olmadığı halde her şey yolundaymış gibi davranırsanız, seksi bir zevkten ziyade bir baş belası olarak görmeye başlayabilirsiniz, bu size veya partnerinize yardımcı olmayacaktır.

Ağrı bazen vajinal kuruluğa bağlanabilir. Yardımcı olması için eczanelerde bulabileceğiniz su bazlı bir kayganlaştırıcı kullanmayı deneyebilirsiniz. Vazelin veya nemlendirici losyon gibi yağ bazlı bir kayganlaştırıcı kullanmayın, çünkü bu vajinayı tahriş edebilir ve lateks prezervatif veya diyaframlara zarar verebilir.

Emziriyor olsanız ve adetleriniz tekrar başlamamış olsa bile, bir bebeğin doğumundan sadece 3 hafta sonra hamile kalabilirsiniz. İlk kez de dahil olmak üzere, doğum yaptıktan sonra her seks yaptığınızda bir tür doğum kontrolü kullanın (tekrar hamile kalmak istemiyorsanız). Hastaneden ayrılmadan önce (bebeğinizi hastaneye götürdüyseniz) ve doğum sonrası kontrol sırasında genellikle doğum kontrol seçeneklerinizi görüşme fırsatınız olur.

Enfeksiyon

Kesi veya çevreleyen dokunun enfekte olduğuna dair herhangi bir işaret olup olmadığına bakın, örneğin:

- Kırmızı, şişmiş cilt

- Kesiden irin veya sıvının boşalması

- Kalıcı ağrı

- Alışılmadık kötü bir koku

Herhangi bir olası enfeksiyon belirtisi hakkında doktorunuza, ebeye veya sağlık ziyaretçisine mümkün olan en kısa sürede bildirin, böylece ihtiyacınız olabilecek tedaviyi aldığınızdan emin olabilirler.

Pelvik taban egzersizleri

Pelvik taban egzersizleri yaparak vajina ve anüs çevresindeki kasları güçlendirmek, iyileşmeye yardımcı olabilir ve kesi ve çevresindeki doku üzerindeki baskıyı azaltacaktır. Pelvik taban egzersizleri, kendinizi idrar veya dışkı yapmaktan alıkoyacakmış gibi vajinanızın ve anüsünüzün etrafındaki kasları sıkmayı içerir.

Yara dokusu

Bazı kadınlarda yırtığın olduğu veya epizyotomi yapılan yerin çevresinde aşırı, kabarık veya kaşıntılı skar dokusu oluşur. Yara dokunuz sizin için sorun yaratıyorsa, doktorunuza söyleyin.

Perineal yırtığın önlenmesi

Bir ebe, doğum sırasında bebeğin başı görünür hale geldiğinde yırtılmayı önlemenize yardımcı olabilir. Ebe sizden itmeyi bırakmanızı ve ağzınızdan üfleyerek birkaç hızlı kısa nefes vermenizi veya nefes almanızı isteyecektir. Bu teknik, bebeğinizin başının yavaşça ve nazikçe ortaya çıkmasına, perine cildinin ve kaslarının yırtılmadan esneyebilmesine zaman tanır.

Perine derisi genellikle iyi esner, ancak özellikle ilk kez doğum yapan kadınlarda yırtılabilir. Gebeliğin son birkaç haftasında perine masajı yapmak, doğum sırasında epizyotomi olma olasılığını azaltabilir. Masajın türü ve sıklığı araştırma çalışmalarına göre değişir. Çoğu, 1 veya 2 parmağınızı vajinaya sokmayı, perineye doğru aşağı esnetme yapmayı ve dairesel basınç uygulamayı içerir. En fazla fayda, bunu her gün tekrarlayan kadınlarda görülür.