Erken Doğum

Erken doğum, gebeliğin 37. haftasından önce gerçekleşen doğumdur. Her 100 bebekten yaklaşık 8'i erken doğar. İkizler ve üçüzler genellikle erken doğarlar. Hamileliğiniz 37 haftadan küçükse ve aşağıdaki durumlardan biri mevcutsa ebenizi veya doğum biriminizi arayın:

- Düzenli kasılmalar veya sertleşmeler

- Adet sancısı tipi ağrılar

- Vajinanızdan sıvı fışkırması veya damlaması

- Sizin için normal olmayan bel ve sırt ağrısı

Aşağıdakilerin olup olmadığını anlamak için kontroller, testler ve izlem yapılacaktır:

- Su geliyor mu?

- Doğum başlamış mı?

- Enfeksiyonunuz var mı?

Bunlar, kasılmaları ve bebeğin kalp atışını kaydetmek için vajinal muayene, kan testi, idrar testi ve kardiyotokografiyi içerebilir. Doğum yapıp yapmadığınızı öğrenmek ve bakım tercihlerinizi sizinle görüşmek için sizi ve bebeğinizi kontrol etmeleri gerekecek.

Planlı erken doğum

Bazı durumlarda, erken doğum planlanır ve başlatılır çünkü bebeğin erken doğması daha güvenlidir. Bunun nedeni annedeki (preeklampsi gibi) veya bebekteki bir sağlık sorunu olabilir. Ebeniz ve doktorunuz, bebeğinizin prematüre doğmasına karşı gebeliğe devam etmenin yarar ve risklerini sizinle görüşeceklerdir.

Suyunuz geldiyse

Suyunuz geldiyse (preterm ve doğum başlamadan önce membran rüptürü, PPROM olarak adlandırılır), siz ve bebeğiniz için artan enfeksiyon riski vardır. Size şunlar teklif edilecektir:

- Antibiyotik almak

- Enfeksiyon testleri

PPROM kesinlikle doğuma başlayacağınız anlamına gelmez, ancak birkaç gün hastanede kalmanız tavsiye edilebilir. Eve gittiğinizde, aşağıdaki durumlarda derhal ebenizi veya doğum biriminizi aramanız tavsiye edilir:

- Ateşiniz yükseldiyse

- Titreme hissediyorsanız

- Vajinanızdan gelen herhangi bir sıvı yeşilimsi veya kokulu olmaya başladıysa

- Vajinandan kan geliyorsa

- Karnınızda veya sırtınızda ağrı varsa

- Kasılmalarınız var

- Bebeğinizin hareketleri yavaşlarsa, durursa veya normal hareket düzeninde bir değişiklik olursa

Erken doğum eyleminiz planlanmışsa veya sularınız erken gellmişse, steroid enjeksiyonları önerilebilir.

Suyunuz gelmediyse

Ebe veya doktorunuz, erken doğum eyleminin semptomlarını sizinle görüşmeli ve doğum eylemi olup olmadığınızı görmek için kontroller sunmalıdır. Bu kontroller, size tıbbi ve hamilelik geçmişiniz hakkında soru sormayı ve aşağıdaki gibi olası doğum belirtilerini içerebilir:

- Kasılmalar - ne kadar uzun ne kadar güçlü ve ne sıklıkta

- Herhangi bir acı hissi var mı

- Vajinanızdan gelen herhangi bir sıvı var mı

Size vajinal muayene önerilebilir ve nabzınız, tansiyonunuz ve ateşiniz de kontrol edilebilir. Ebeniz veya doktorunuz da bebeğinizi kontrol edecektir. Muhtemelen bebeğin pozisyonunu ve başının pelvisinize ne kadar uzakta olduğunu öğrenmek için vajinal muayene yapacaklardır. Ayrıca bebeğinizin son 24 saat içindeki hareketlerini de sorarlar. Sormazlarsa bebeğin hareketlerinden bahsedin.

Erken doğum yapıyorsanız

Ebe veya doktor şunları önerebilir:

- Doğum kasılmalarını yavaşlatmaya veya durdurmaya çalışan ilaç

- Bebeğinizin akciğerlerine yardımcı olabilecek steroid enjeksiyonları

Doğum eylemini yavaşlatmak veya durdurmak her koşulda uygun değildir. Ebeniz veya doktorunuz durumunuzu sizinle tartışabilir. Şunları dikkate alacaklar:

- Kaç haftalık hamilesiniz

- Bebeğin doğmasının daha güvenli olup olmayacağı - örneğin enfeksiyonunuz varsa veya kanamanız varsa

- Yerel yenidoğan bakım tesisleri ve başka bir hastaneye nakledilmenizin gerekip gerekmediği

- Sizin tercihiniz nedir

Erken doğarlarsa bebeğinizin akciğerlerinin nefes almaya hazır hale gelmesine yardımcı olmak için size bir steroid enjeksiyonu önerilebilir. Bebeğinizin akciğerleri büyük olasılıkla kendi başlarına nefes almaya hazır olacağından 36 haftadan sonra steroid verilmeyebilir.

Erken doğum eylemindeyseniz ve 24 ila 29 haftalık hamileyseniz, size magnezyum sülfat önerilmelidir. Bu, bebeğinizin beyin gelişiminin korunmasına yardımcı olabilir. Doğum sancıları içindeyseniz ve 30 ila 33 haftalık hamileyseniz de size teklif edilebilir. Bu, bebeğinizi serebral palsi gibi çok erken doğmakla bağlantılı sorunlara karşı korumak içindir. Hamileliğiniz sırasında 5-7 günden fazla veya birkaç kez magnezyum sülfat alırsanız, yeni doğan bebeğinize ekstra kontroller önerilebilir. Bunun nedeni, hamilelikte uzun süreli magnezyum sülfat kullanımının nadir durumlarda yeni doğan bebeklerdeki kemik problemleriyle bağlantılı olmasıdır.

Erken doğumu olasılığını azaltmak için tedavi

Aşağıdaki durumlarda erken doğumun olasılığını azaltmak için tedavi önerilebilir:

- Daha önce 34 haftadan daha erken haftada doğum yapmışsanız

- Hamileliğinizin 16. haftasından önce düşük yapmışsanız

- Bu hamilelikte veya öncekilerde suyunuz 37. haftadan önce geldiyse

- Rahim ağzınız geçmişte zarar gördüyse (servikal konizasyon vb.)

- Kısa bir serviksiniz varsa

İki önlem yöntemi vardır:

1) Vajinanıza koyduğunuz küçük bir hormon ilacı tableti

2) Desteklemeye yardımcı olmak için serviksinize bir dikiş koyma operasyonu

Bebeğinizin erken doğmasının riskleri nelerdir?

Term zamanından önce (37 haftadan önce) doğan bebekler, prematüre doğmakla ilişkili sorunlara karşı savunmasızdır. Hamilelikte bir bebek ne kadar erken doğarsa, o kadar savunmasızdır. Bir bebeğin hamileliğin yaklaşık 24. haftasında doğması halinde hayatta kalması mümkündür. Bu erken doğan bebeklerin, prematüre bebekler için özel tesislere sahip bir hastanede özel bakıma ihtiyacı vardır. Buna yenidoğan ünitesi denir. Anne karnında tam olarak gelişmemiş oldukları için sağlık ve gelişme sorunları olabilir. Bebeğiniz erken doğacaksa, yenidoğan ünitesi olan bir hastaneye yatırılmalısınız. Tüm hastanelerde çok prematüre bebeklerin bakımı için tesisler bulunmadığından, sizi ve bebeğinizi başka bir birime nakletmek gerekebilir.