Erken Menopoz

Erken menopoz, bir kadının adetleri 45 yaşından önce durduğunda meydana gelir. Doğal olarak veya bazı tedavilerin bir yan etkisi olarak olabilir. Çoğu kadın için menopoz 45 ila 55 yaşları arasında başlar. 45 yaşın altındaysanız ve adet dönemlerinizin seyrekleştiğini veya tamamen durduğunu fark ettiyseniz, bir doktor ile konuşmalısınız.

Erken menopoz nedenleri

Yumurtalıklar çalışmayı bırakır

Erken menopoz, bir kadının yumurtalıkları belirli hormonların, özellikle de östrojen hormonunun normal seviyelerini üretmeyi bırakırsa doğal olarak meydana gelebilir. Bu bazen erken yumurtalık yetmezliği veya birincil yumurtalık yetmezliği olarak adlandırılır. Erken yumurtalık yetmezliğinin nedeni genellikle bilinmemektedir, ancak bazı kadınlarda bunun nedeni şunlar olabilir:

1. Kromozom anormallikleri - Turner sendromlu kadınlarda olduğu gibi

2. Otoimmün bir hastalık - bağışıklık sisteminin vücut dokularına saldırmaya başladığı yer

3. Tüberküloz, sıtma ve kabakulak gibi bazı enfeksiyonlar - ancak bu çok nadirdir

Erken yumurtalık yetmezliği bazen ailelerde ortaya çıkabilir. Akrabalarınızdan herhangi biri çok genç yaşta (20'li veya 30'lu yaşların başında) menopoza girmişse bu durum söz konusu olabilir.

Kanser tedavileri

Radyoterapi ve kemoterapi erken yumurtalık yetmezliğine neden olabilir. Bu kalıcı veya geçici olabilir. Erken menopoza girme riskiniz şunlara bağlı olacaktır:

1. Yaşınız - ergenliğe henüz ulaşmamış kızlar, güçlü ilaçları, yaşlı kadınlardan daha iyi tolere edebilirler

2. Verdiğiniz tedavi türü - farklı kemoterapi türleri yumurtalıkları farklı şekilde etkileyebilir

Vücudunuzda herhangi bir radyoterapinin odaklandığı yer - beyninizin veya pelvisinizin çevresinde radyoterapi tedavisi görüyorsanız, erken menopoz gelişme riskiniz daha yüksektir.

Yumurtalıkların alınması için ameliyat

Her iki yumurtalık ameliyatla alınması da erken veya erken menopoza neden olacaktır. Örneğin, bir histerektomi (rahmi alma operasyonu) sırasında yumurtalıkların alınması gerekebilir.

Erken menopoz belirtileri

Erken menopozun ana semptomu adet dönemlerinin seyrek hale gelmesi veya başka bir sebep olmaksızın (hamilelik gibi) tamamen durmasıdır. Bazı kadınlar, aşağıdakiler de dahil olmak üzere diğer tipik menopoz semptomlarına da sahip olabilir:

1. Ateş basması

2. Gece terlemeleri

3. Seks sırasında vajinal kuruluk ve rahatsızlık

4. Uyumakta zorluk

5. Düşük ruh hali veya kaygı

6. Azalmış cinsel dürtü (libido)

7. Hafıza ve konsantrasyon ile ilgili sorunlar

Erken menopoza giren kadınlarda, östrojen hormonu seviyelerinin düşmesi nedeniyle osteoporoz ve kardiyovasküler hastalık riski de artmaktadır.

Erken menopoz teşhisi

Bir doktor, hormon seviyenizi kontrol etmek için semptomlarınıza, aile geçmişinize ve kan testlerine dayanarak erken menopoz teşhisi koyabilir.

Erken menopoz için tedaviler

Erken menopoz için ana tedavi, eksik hormonlarınızı telafi etmek için kombine doğum kontrol hapı veya HRT (Hormon replasman tedavisi)'dir. Doktorunuz, size osteoporozdan ve menopozdan sonra gelişebilecek diğer durumlardan bir miktar koruma sağlamak için en azından doğal menopoz yaşına kadar (ortalama 51 civarında) bu tedaviyi almanızı tavsiye edecektir.

Belirli meme kanseri türleri gibi belirli kanser türleriniz varsa, hormonal tedavi alamayabilirsiniz. Hala semptomlar görüyorsanız, aile doktoru sizi uzman bir menopoz merkezine sevk edebilir.

Destek almak

Menopoza erken girmek zor ve üzücü olabilir. Kalıcı erken menopoz, doğal olarak çocuk sahibi olma yeteneğinizi etkileyecektir. Yine de IVF kullanarak ve başka bir kadından yumurta bağışı alarak veya sakladıysanız kendi yumurtalarınızı kullanarak çocuk sahibi olabilirsiniz. Taşıyıcı annelik ve evlat edinme de sizin için seçenekler olabilir.