Bartholin Kisti

Bartholin bezi kisti olarak da adlandırılan Bartholin kisti, vajina açıklığının hemen giriş kısmında oluşan sıvı dolu küçük bir kesedir.

Bartholin kistinin belirtileri

Yumuşak, ağrısız bir yumru hissedebilirsiniz. Bu genellikle herhangi bir soruna neden olmaz. Ancak kist çok büyürse, belirgin ve rahatsız edici hale gelebilir. Yürürken, otururken veya seks yaparken vajinayı çevreleyen deride (vulva) ağrı hissedebilirsiniz. Kist bazen vajinayı çevreleyen dış dudakları (labia majora) etkileyebilir. Bir taraf normalden daha şiş veya büyük görünebilir.

Kist enfekte olursa, Bartholin bezlerinin birinde ağrılı irin (apse) birikmesine neden olabilir. Apse belirtileri, etkilenen bölgenin kırmızı, şiş, hassas ve sıcak hale gelmesini içerir. Ayrıca 38 C veya üzeri yüksek bir sıcaklığa da neden olabilir.

Ne zaman jinekoloğa gitmek lazım?

Küçük Bartholin kistleri bazen yalnızca rutin bir servikal tarama testi veya başka bir nedenle yapılan bir muayene sırasında bulunur. Vajinanızın etrafındaki bölgede bir yumru oluşursa daima bir hekime görünün, böylece tanıyı doğrulayabilir ve daha ciddi durumları ekarte edebilirler.

Bartholin bezlerinizdeki kistin enfekte olduğunu düşünürlerse, sorumlu bakterileri belirleme amaçlı bir irin örneğini çıkarmak gerekebilir. Bazı durumlarda, doktorunuz biyopsi yaptırmanızı önerebilir. Bartholin bezi kanseri adı verilen nadir bir vulva kanseri türü belirtilerini kontrol etmek için küçük bir kist dokusu örneği çıkarılacak ve mikroskop altında incelenecektir.

Bartholin'in kistlerine ne sebep olur?

Bartholin bezleri, vajinanın girişini çevreleyen dudakların hemen arkasında ve her iki yanında bulunan bezelye büyüklüğündeki bir çift bezdir. Bezler genellikle fark edilmez çünkü nadiren 1 cm'den daha büyüktürler. Bartholin bezleri, seks sırasında kayganlaştırıcı görevi gören sıvı salgılar. Sıvı, kanal adı verilen küçük tüplerden vajinaya doğru ilerler. Kanallar tıkanırsa bezler sıvıyla dolup genişleyerek bir kist oluşturabilirler.

Genellikle kanalların neden tıkandığı bilinmemektedir, ancak bazı vakalar gonore veya klamidya gibi cinsel yolla bulaşan bakteriyel enfeksiyonlarla (CYBE'ler) veya Escherichia coli (E. coli) gibi diğer bakteriyel enfeksiyonlarla bağlantılıdır.

Bartholin kistleri nasıl tedavi edilir?

Gözle görülür herhangi bir semptomunuz yoksa muhtemelen tedaviye ihtiyacınız olmayacaktır. Kist ağrılıysa, 3 veya 4 gün boyunca günde birkaç kez ılık suya oturarak beklemek ve bir eczaneden satın alabileceğiniz ağrı kesicileri kullanmak gibi bazı basit kişisel bakım önlemleri önerilir.

Bunlar işe yaramazsa, ağrıyı ve herhangi bir enfeksiyonu tedavi etmek için çeşitli tedaviler mevcuttur. Gerekirse kist boşaltılabilir. Bu tedavilerin çoğu küçük bir cerrahi prosedür içerir. Bartholin kisti bazen boşaltma tedavisinden sonra tekrar oluşabilir.

Kimler en sık etkilenir

Bartholin kisti genellikle 20-30 yaşları arasındaki cinsel olarak aktif kadınları etkiler. Bartholin kistleri genellikle çocukları etkilemez çünkü Bartholin bezleri ergenliğe kadar çalışmaya başlamaz. Menopozdan sonra nadirdir çünkü menopoz genellikle Bartholin bezlerinin küçülmesine neden olur.

Bartholin kistlerinin önlenmesi

Bartholin kistlerinin neden geliştiği tam olarak net değildir, bu yüzden onları önlemek genellikle mümkün değildir. Ancak bazılarının cinsel yolla bulaşan hastalıklarla bağlantılı olduğu düşünüldüğünden, güvenli seks yapmak (her cinsel ilişkide prezervatif kullanmak) gelişme şansını azaltmaya yardımcı olabilir.